Tilskud i 2026
Fondens bevillinger er etårige og følger kalenderåret.
Bestyrelsen fastlagde i foråret 2025 en ny fireårig strategi for 2026-2029 for den ordinære pulje, hvis overordnede formål er at fremme udviklingsmuligheder og konkurrenceevne for økologisk landbrug.
Strategien kan tilgås her.
Fondens lovgrundlag blev opdateret pr. 1. januar 2025, herunder med en ny aktivitetsbekendtgørelse. Alle ansøgere bør orientere sig i det opdaterede materiale forud for ansøgning.
Fondens vejledning
Fondens vejledning er opdateret jf. nyt krav i administrationsbekendtgørelsens §9 om, at fonden skal efterleve Økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning samt krav om, at Landbrugs- og Fiskeristyrelsen skal godkende fondens vejledning forud for ansøgningsrundens start i 2025. Styrelsen har godkendt den vedlagte vejledning i marts 2025.
Vejledningen er – udover en række redaktionelle justeringer – blev opdateret på følgende centrale punkter:
- Intern løn: Opdatering af afsnit 9.1.i fondens vejledning ang. udgifter til intern løn hos ansøger/tilskudsmodtager. Hovedreglen er en beregningsteknisk årsnorm på 1649 timer, men der gives i fondens vejledning mulighed for at en række støttemodtagere har mulighed for at anvende en timesats, der er op til 20% højere, hvilket vil svare til en beregningsteknisk årsnorm på 1374 timer. Anvendelse af denne mulighed er betinget af, at støttemodtagere kan dokumentere at støttemodtager ikke overkompenseres.
- Overhead: Opdatering af afsnit 9.6. i fondens vejledning og pkt. 3.5 om overhead i ansøgningsskemaets del 3. Som hovedregel kan overhead maksimalt udgøre 18% af projektet tilskudsberettigede direkte lønudgifter. Der er dog jf. økonomistyrelsens vejledning også en række undtagelsesmulighederne, der indebærer at fonden har mulighed for at tillade en overheadsats på op til 44% af de direkte udgifter (excl. ekstern bistand), når en række betingelser er opfyldt. Der skal altid være et økonomisk rimeligt og sædvanligt forhold mellem projektets aktiviteter og den dertil knyttede overhead. Hvis ansøger ønsker at søge under undtagelsesbestemmelsen med en højere overhead end hovedreglen, skal det tydeligt begrundes, hvorfor dette er nødvendigt for projektets gennemførelse.
- Projektændringer: Opdatering af afsnit 12.2. i fondens vejledning om, hvornår der er krav om at indsende en ændringsansøgning. Der skal indsendes en ansøgning om ændring til fonden, når der er behov for at omprioritere mellem hovedbudgetposter, og hvis en hovedpost afviger mere end +/-10% eller +/-200 t. kr. af det samlede tilskudsgrundlag.
Ansøgninger om projektændringer skal indsendes senest 31. december i projektåret. - Udvidelse af krav om revisionspåtegnet tilskudsregnskab til bl.a. universiteter: I fondsvejledningens afsnit 18 fremgår det, at alle ansøgere, der søger under fondens opslag for bevillingsåret 2026 og frem skal indsende et revisionspåtegnet tilskudsregnskab med mindre tilskudsmodtager er en statslig eller selvstændig offentlig virksomhed, der ikke i forvejen får årsregnskab påtegnet af den godkendt revisor. Det medfører bl.a. at universiteter fra og med bevillingsåret 2026 skal indsende revisionspåtegnet tilskudsregnskab.
Fonden er i gang med at udarbejde en regnskabsinstruks, der vil blive lagt på fondens hjemmeside inden 1. juli 2025. Denne vil tage udgangspunkt i Rigsrevisionens standarder for offentlig revision.
Baggrund om økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning
Økonomistyrelsens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning, der danner grundlag for fondens vejledning, kan læses her
- Afsnit om lønudgifter er præciseret ud fra økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.2.1. Fastsættelse af lønniveau.
- Afsnit om overhead er præciseret ud fra økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.2.4 Overhead
- Afsnit om projektændringer er tilpasset økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.2.5. Budgetændring
- Indførelse af krav om revisionspåtegning af tilskudsregnskaber for selvstændige offentlige virksomheder som fx universiteter sker på baggrund af økonomistyrelsens vejledning pkt. 4.3.5. Revisionspåtegning af tilskudsregnskab.
Ansøgningsskemaet
- Del 1: Fonden indhenter fortsat centrale oplysninger om projektet og ansøger og projektets forhold til fondens strategi. Ansøger skal fortsat angive hjemmel for projektansøgningen. Hjemmelhenvisningerne er opdateret i forhold til ny aktivitetsbekendtgørelse.
- Del 2: Strukturen med projektbeskrivelsen er fastholdt. Der er fortsat stort fokus på at ansøger får beskrevet bl.a. forventede effekter.
- Del 3: Strukturen i projektøkonomien er i store træk fastholdt. Specifikation af intern løn er dog flyttet ned som separat punkt under 3.5., hvor de øvrige hovedposter også bliver specificeret. Skema til angivelse af udgifter til overhead er opdateret i forhold til ny vejledning. Vejledende tekst til skemaet er opdateret med henvisninger til ny vejledning.
Fondens strategi
Fjerkræafgiftsfondens bestyrelse fastlagde i foråret 2025 en ny fireårig strategi for 2026-2029 for den ordinære pulje, hvis overordnede formål er at fremme udviklingsmuligheder og konkurrenceevne for økologisk landbrug.
Strategien kan tilgås her.
I den nye strategi har bestyrelsen valgt at tilføje en ny strategisk målsætning om fødevaresikkerhed og fødevaresundhed, samt et nyt indsatsområde omkring forbrugerinformation og samfundsdialog. Derudover er effektmålene blevet præciseret.
Ansøgningsrunden for tilskud i 2026 gennemføres med ansøgningsfrist den 30. juni 2025 kl. 12.
Ansøgningerne behandles på fondens bestyrelsesmøde den 1. september 2025, hvorefter ansøgerne vil få besked.
Ansøgningsmaterialet for 2026-runden
Fondens strategi 2026-2029
Vejledning om tilskud og revision inkl. bilag
Ansøgningsskemaet består af tre dele:
Del 1 Hovedskema med basisoplysninger om projektet og ansøger (word)
Del 2 Projektbeskrivelsen (word)
Del 3 Projektøkonomi (excel)
Indsendelse af ansøgningen til fonden
Ansøgningen skal sendes pr. mail til fjerkraeafgiftsfonden@fjerkraeafgiftsfonden.dk. Skriv venligst projektets titel og ansøgers navn i mailens emnefelt.
Til brug for fondens registrering af ansøgninger er der i skemaerne lagt felter/koder ind. Det er derfor vigtigt, at følgende dokumenter vedlægges i mailen:
- Del 1 i word, Del 2 i word og Del 3 i excel.
- Ansøgningen samlet i ét dokument i pdf-format
Evt. program til at samle de tre dele i pdf-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Kvittering for modtagelse af ansøgning
Ansøgere vil modtage et autosvar på e-mail som er kvittering for, at en ansøgning er modtaget af Fjerkræafgiftsfonden.
Det sker, at aktiviteter grundet faglige eller praktiske omstændigheder må ændres. Hvis der skal foretages væsentlige ændringer af faglig karakter og ændringer i projektets budget, skal fonden godkende ændringerne. Tilskuddet kan ikke forhøjes i forbindelse med ændring af projektet.
Der henvises til fondens vejledning om tilskud for yderligere information om:
- Ændring af det faglige indhold
- Ændring af budgettet
Der opfordres til at kontakte sekretariatet, såfremt der er tvivl om, hvorvidt en ændring forudsætter godkendelse.
Fondens skema til brug for ansøgning om ændringer offentliggøres senere. Skemaerne skal ligeledes bruges til opfølgning på bestyrelsens beslutning om delvist tilskud.
Skema til brug for ændringer vedr. 2026-bevillinger
Skemaet består af to dele:
Del 1 Ændringsskema (Word)
Del 2 Projektøkonomiskema (Excel)
Hvordan og hvornår
Ændringsansøgninger skal indsendes til fonden, så snart behovet opstår og senest ved udgangen af bevillingsperioden den 31. december.
Ansøgningen skal fremsendes pr. mail i pdf-format, hvor del 1 og 2 er samlet til ét dokument.
Evt. program til at samle de to dele i PDF-format: https://www.adobe.com/acrobat/online/merge-pdf.html
Skriv venligst projektets titel og/eller ansøgers navn i mailens emnefeltet fx ”KU - Optimering af udbytter i hestebønner”.
Fondens udbetalingspraksis er som følgende:
- Tilskudsmodtagere gives mulighed for en gang i kvartalet at oplyse fonden om det faktiske, realiserede forbrug i hver af tilskudsmodtagers projekter. Oplysningerne afgives af en organisationsansvarlig ved brug af en erklæring. Der kan søges om udbetaling af op til 80% af bevillingen.
- Erklæringen lægges til grund for udbetaling af tilskud således, at udbetaling alene sker på baggrund af allerede afholdte udgifter, og alene i henhold til fondens andel af projektets finansiering.
- Fonden kan i særlige tilfælde give dispensation og udbetale oftere end en gang i kvartalet. Begrundet ansøgning om dispensation kan sendes til fondens postkasse.
- Muligheden for at modtage udbetaling vil ske under forudsætning af, at fondens likviditet giver mulighed herfor.
- Der er ikke krav om revisorpåtegning.
- Slutudbetaling af de sidste 20 pct. af de tilskudsberettigede udgifter vil ske på baggrund af revisorpåtegnet tilskudsregnskab.
- Udbetaling vil ske til tilskudsmodtagers NemKonto på baggrund af cvr-nummeret.
Erklæring til brug for anmodning om udbetaling:
- Bevillingsåret 2026
Efter udløbet af den etårige projektperiode er der fortsat en række forhold, der skal iagttages. Det drejer sig først og fremmest om aflæggelse af tilskudsregnskab og faglig beretning, således at der kan føres kontrol med midlernes korrekte anvendelse.
Dertil vil der ofte være krav om offentliggørelse af de resultater, projektet genererer.
Oplysninger herom kommer i december 2026.
Fondsbestyrelsens afgørelser kan indbringes til Landbrugsstyrelsen inden 4 uger efter modtagelsen af afgørelsen i henhold til § 8, stk. 7 i landbrugsstøtteloven.
En eventuel klage skal sendes til Landbrugsstyrelsen, EU & Landbrug, Grøn udvikling & Ny viden, gron-udvikling-ny-viden@lbst.dk